Centre d’interès 1-2 anys: El Bosc a la Primavera

La il·lustració mural que sempre penja a les parets de l’aula en serà el fil conductor de vàries experiències i aprenentatges al llarg del curs.

A partir de la imatge es pot treballar el coneixement de l’entorn natural i social de l’infant (natura, paisatge, estacions de l’any, tradicions, costums…)

Podeu fixar l’atenció en punts concrets de la imatge per treballar: nou vocabulari, colors, cançons, elements de la natura (flors, bolets, fulles seques, animals, temps meteorològic, hortalisses…), situacions entre els personatges (relacions d’amistat, família…)

Amb aquesta activitat es poden introducir DITES/ POEMES/ CANÇONS relacionades amb festivitats/TRADICIONS, per treballar el moment de l’any que vivim.

Estaria bé tenir una dita o refrany per a cada centre d’interès i treballar així la memòria i el gust per la poesia

Material didàctic:

-El mateix mural, que us penjarem més avall i que podreu imprimir per a poder observar-lo còmodament sense estar davant d’una pantalla.

-Contes que s’han elaborat a partir d’imatges ampliades del centre d’interès; perquè es pugui explicar als infants. Aquests els hem el·laborat a l’escola, són molt “casolans” i els rebreu com a arxiu adjunt en un correu electrònic.

-Fotografies reals d’elements que apareixen dibuixats al mural. En podeu trobar a revistes, llibres o buscant a internet.

Aprendre observant, fent, tocant i sentint:

Malgrat que aquesta proposta s’inicia sempre des de la observació, és importantíssim que puguin manipular i observar els elements reals que apareixen a la il·lustració, posant en funcionament tots els seus sentits de manera que l’aprenentatge sigui vivencial. Per exemple: tocar bolets, fulles seques, verdures de l’hort,.. Aquests dies serà complicat tenir aquest tipus d’objectes i materials, però mai se sap què es pot trobar per casa!

Qualsevol activitat que segueixi el fil conductor de la imatge, és una bona proposta.

Intenteu combinar diferents tipus d’activitats:

-dinàmiques / motrius

-artístiques/ creatives

-d’escolta i atenció

-sensorials/ manipulatives/ experimentals

I ara sí, aquí teniu el centre d’interès que els astronautes, els ciclistes i els genets estarien treballant aquests dies a l’escola: El Bosc a la Primavera:

Aquestes són algunes idees i propostes a treballar a partir de la imatge:

  • Sessions d’observació del mural treballant la capacitat d’observació, l’escolta activa, el silenci, la concentració, … Totes les sessions de centre d’interès haurien de començar observant el mural focalitzant-se en un punt o un altre de la imatge.
  • Explicar contes sobre la PRIMAVERA, ELS ANIMALS DEL BOSC I LA PASQUA
  • Treballar dites i cançons sobre la primavera:

“ La mosca” “peix peixet” “les nenes maques al dematí” “zum zum fa l’abella” “Desde casa un cervató”  “ Jo tinc una floreta” “Marieta vola vola” “escarbat bum bum”

Mmmmona!

Arriba la Pasqua,

La celebrarem,

Amb la mona banyada,

En xocolata excel.lent.

Mirada, admirada,

tocada i desitjada,

Mona estarrufada,

Mona… et menjarem!

  • Tenir en compte també buscar cançons i dites en anglès “A bee on my nose buzz buzz buzz” “Five little ducks went out one day” “See the bunnies sleeping”

Spring:

Spring is here, spring is here,

Goodbye snow,

Flowers grow

Birds and bees,

Leaves and trees,

Hello spring, hello pring

  • Parlar de Marieta. Cantar la seva cançó, els colors de la Marieta. Folrar una taula amb paper d’embalar i amb esponges grans i pintura vermella, pintar-lo tot. Un cop sec, amb esponges petites rodones, fer les taques negres.
  • Observar les flors del mural. Cantar la cançó jo tinc una floreta. Col.locar enmig de la taula un gerro amb flors diferents, oferir fulls i els colors que s’observen en el ram, i deixar que s’inspirin per pintar.
  • Mirem el mural i busquem les papallones, les comptem, mirem els colors. Fem un collage amb aironfix retallat en forma de papallona i paper de diferents colors per enganxar a alguna finestra de casa.
  • Observem el conill. Cantem la cançó.  Parlem de l’easter bunny. Observem i tastem pastanagues crues i cuites, ratllades…
  • Parlem de l’easter bunny. Expliquem un conte sobre pasqua, experimentem amb xocolata desfeta. Podem pintar/fer collage i retallar-ne una forma d’ou de pasqua per penjar a l’habitació!
  • Dibuix lliure amb els colors de la primavera. Retallem formes de flors, papallones,…i amb una canyeta enganxada al darrera seran titelles!
  • Observació de flors i fulles diferents. Les observem, les toquem, les olorem, les comptem. Sessió d’experimentació lliure (o amb la taula de llum, si en teniu és ideal).
  • Després d’observar el mural, veure la gespa i les flors, Pintem amb pintura verda sobre un tros de paper ; a l’escola acostumem a fer servir paper d’embalar gran a terra. Després hi enganxem flors gran fetes amb paper de diari o revistes velles, per representar un camp florit.
  • Mirem els diferents ocells que hi ha al mural. Cantem cançons d’ocells “ Si fos ocellet”, “els ocells han arribat” “el picasoques” “de dins d’un bosc cantava, el cucut” “jo tinc un ocellet” “en el Prat florit” “l’ocellet no pot volar”. Fem una sessió de jocs motrius al voltant dels ocells, amb mocadors, els aros amb les cintes, per volar per la casa i treballar les onomatopeies dels ocells.
  • Observar el mural i buscar tots els animals de hi apareixen: escarabat, Marieta, conill, sargantana, esquirol, cargol, granota, formigues, cèrvol, ocells, papallona. Aprofitar per cantar cançons d’aquests animals o explicar contes on apareguin.
  • els nens han de relacionar fotos dels animals reals amb els animals del dibuix. Caldrà prèviament haver buscat les imatges dels animals,imprimir-les i retallar-les. O bé observar les fotos des de l’ordinador o la tablet.
  • Amb esponges o patates retallem formes de fulla o flor, per tal que siguin com segells. Fem una composició estampant les esponges o patates amb pintura de colors vius.
  • Ens fixem en la granota del mural. Podem mirar algún conte, nino en forma de granota, les típiques granotes saltarines si en teniu. Cantar alguna cançó de la granota. Explicar que a la granota li agrada estar a l’aigua i amb els animals de plàstic, fem una classificació dels animals aquatics i els que no ho són. Amb una palangana d’aigua , anem posant els animals d’aigua. Després podem jugar-hi lliurement.
  • Observem les maduixes. Sobre una taula, col.loquem 4 plats. un amb maduixes senceres i un altre amb maduixes tallades. una amb melmelada de maduixa, i una amb gelatina de maduixa. Deixarem que els nens experimentin de manera lliure (opció de fer-ho a terra si els més petits no arriben a la taula).
  • Recordar la sessió d’experimentació amb maduixes, melmelada, gelatina,… i parlar de tot el que vam experimentar (sensacions, conceptes, …) Creem a l’habitació una zona de joc al voltant del color Vermell:
  • una maduixa dibuixada ben grossa. Platets amb pintura vermella i pinzells.
  • Diferents papers vermells amb ampolles de plastic o pots transparents perque treballin la psico fina posant i els papers dins.
  • Fulls blancs, ceres i gomets vermells

Esperem que gaudiu i aprofiteu aquestes idees!

This Post Has 2 Comments

  1. Qué pasada! Increíble descripción del trabajo que hacéis! Qué contentxs estamos de que Naia esté creciendo en la Petita Escola!

    1. Gracias!!! Qué alegria siempre vuestros mensajes! Ganas de veros y de coger a Naia en brazos ya!!!

Deixa un comentari

Close Menu